Roger Waters über ‚The Wall‘, was er an ‚The Final Cut‘ ändern würde und sein neues Album!

Roger Waters Lieblingsszene seines ‚The Wall‘ Filmes ist die mit dem Barmann. Vier oder fünf Tequilas trank er bis die Szene im Kasten war. Waters sprach in dem Interview, das er dem Esqiure gab, auch über die Handlung des neuen Albums. Einige Songs darauf sollen von 1999 und 2001 stammen. Damals war er im Studio und eigentlich sollte ein neues Album entstehen. Wir erinnern uns an das damalige Konzept, das über einen Taxifahrer in New York und dessen Lebensgeschichte handelte. Das ist inzwischen Schnee von gestern. Seitdem hat er viele neue Songs geschrieben, hat eine Erzählung, ein Radiohörspiel geschrieben, das aber vielleicht nie zustande kommen wird. Jetzt geht es um einen alten Iren, der mit seinem Enkel der Frage nachgeht, warum Kinder getötet werden. Die Idee dazu kam Waters, als er den neuen Song Hell No“ schrieb, ein Lied über Fragen und Antworten zu Konflikten im allgemeinen, speziell über das Kämpfen der Amerikaner in Afghanistan oder im Irak.

And how did the „road trip“ part of the film come about?
Roger Waters:
We didn’t decide to do the journey, the road movie, whatever you want to call it, until very near the end of editing the concert footage. It came out of us asking ourselves, ‚How are we going to start?‘ I’d had this idea that I wanted to visit my father’s grave, and my grandfather’s memorial, in Europe. And I thought that probably should be in a car, because that would be visual. Also, I’ve sort of always wanted a Bentley Continental. So I bought one! [Laughter.] Once I’d explained the idea to Sean, he started drawing storyboards and went to Europe to find locations. But I knew I wanted to play trumpet in the graveyards. I knew that would be an arresting beginning. So then we had a car, and a trumpet, and a brown bag, and a journey. That was it.

Do you have failures that we don’t see?
Roger Waters:
I do admit I have worked for a long time on things that in retrospect I listen to and wish that I’d done something different, or not done at all. Hindsight.

Like what?
Roger Waters:
Well, there were certain songs on (Pink Floyd’s 1982 album) The Final Cut, and there’s some stuff about the production of that album, that I think are a bit clunky and heavy-handed. I don’t love the drum sound and, if I could do it again, I would be much more naturalistic in terms of the way things are constructed. I would not try to make this thing that has these huge dynamics in it.

Tell me about your new solo album.
Roger Waters:
It’s based on a piece that I wrote a year ago. I’ve written lots of songs that all fit into it. Some of the songs are from 1999, and I did some more recordings in 2001, too. Since then I wrote some new songs, and I started writing this narrative; a radio play. The radio play may never happen, but it’s about this old Irishman, who came from me writing a song called ‚Hell No‘. It’s a song about asking and answering questions about conflict in general, but specifically going to fight, in Afghanistan or Iraq if you’re an American.

Ich finde es sehr interessant, dass Waters auf die Frage ob er etwas ändern würde The Final Cut erwähnt. Die Drums und die Dynamik insgesamt auf ‚The Final Cut“ würde er heute natürlicher klingen lassen. Vielleicht hat er ‚The Final Cut‘ erst kürzlich wieder gehört. Er plant in seiner neuen Arena Show, die alten mit neuen Songs zu Verweben!

Mehr von diesem Waters Interview findet ihr auf der Esquire Website: Roger Waters Premieres a Track From His New Album.

Ich danke Oliver T. für die Info! Foto von Joachim Lingelbach, Waters in Berlin 2011)

1 Antwort

  1. PETE sagt:

    …das klingt ja alles SEHR vielversprechend…und ich hätte NICHTS dagegen, eine „REINE“ Waters Show zu erleben, eben mit seinen Songs von 1983-today…fingers crossed !!

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